Çevre Bilimleri ve Teknolojileri (DK) Doktora Programı

Programı Sunan Akademik BirimÇevre Bilimleri ve Teknolojileri (DK)
Program DirektörüProf. Dr. Elçin GÜNEŞ
Program TürüDoktora Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiDoktor
Kazanılan DereceFen Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak ilgili Anabilim Dalında Doktora çalışmasını başarıyla tamamlayan mezunlara Doktora diploması verilir.
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları(1) Doktora programına başvurabilmek için adayların; bir lisans veya yüksek lisans diplomasına, hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli tıp, diş hekimliği ve veteriner fakültesi diplomasına, eczacılık ile fen fakülteleri lisans veya  yüksek lisans derecesine veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmaları ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan veya ALES sonucu yerine senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları, lisans diploması ile başvuranların ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 70 standart puan almaları gerekir. (2) Doktora programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans derecesi ile başvuruların lisans, yüksek lisans derecesi ile başvuranların yüksek lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’u, ALES’ten alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’ı toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 70 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen  kontenjan kadar öğrenci alınır. Ancak doktora programına öğrenci kabulünde ÜDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puan muadili bir puan, yabancı uyruklu öğrenciler için ana dilleri dışında ingilizce, fransızca ve almanca dillerinden birinden ÜDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen bir sınavdan bu puan muadili bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre yükseltilmesi konusunda üniversite senatosu yetkilidir.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun Doktora/lisans üstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu doktora programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
240 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.50 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Yeterlilik sınavını geçmekle,
Bir doktora tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CB/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program Amacı
Mezunların Mesleki Profilleri
Bir Üst Dereceye GeçişDoktora programını başarı ile tamamlayan mezunlar, aynı veya benzer alanlarda yurt içinde veya yurt dışında yüksek öğretim kurumlarına akademik bir pozisyon, veya kamu kuruluşlarındaki araştırma merkezlerine uzman pozisyonu için başvurabilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun doktora programında en az 75 puan olması gerekir.

Notlar

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.

Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 Puan

 Harfli Notu 

 Katsayı 

 Başarı Durumu

 90-100 

  AA

  4.00

 Başarılı

 85-89

  BA

  3.50

 Başarılı

 80-84

  BB

  3.00

 Başarılı

 75-79

  CB

  2.50

 Başarılı

 65-74

  CC

  2.00

 Başarısız

 0-64

  FF

  0

 Başarısız

Eğitim Öğretim Metotları

Eğitim Öğretim Metotları:

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

Program Çıktıları

1-Bilimsel çalışma yeteneğine ve çalışma sonuçlarını ulusal ve uluslararası faaliyetlerde yazılı ve sözlü sunma becerisine sahip olabilmek.
2-Deneysel çalışmaların tasarımı ve kurgusunu yapabilme yeteneğine sahip olabilmek.
3-Disiplinler arası çalışmaları kurgulayabilmek ve sonuçlandırabilmek.
4-Öğrenciye meslek yaşamında sürekli kendini geliştirme yeteneğini kazandırmak
5-Öğrenciyi çevresel problemlere yaklaşmaya, olası çözümleri sentezleyebilmeye ve tasarlayabilmeye hazırlamak
6-Öğrenciyi çevresel problemlerin çözümü için problem tanımı, veri toplama, veri analizi ve verilerin değerlendirilmesi konularında yetiştirmek.
7-Öğrenciyi yazılı, sözlü ve elektronik ortamda üretilen çözümleri etkili bir şekilde sunmaya hazırlamak
8-Öğrenciyi yetiştiği uzmanlık alanındaki problemlere karşı duyarlı olmaya, çözüm odaklı olmaya, sürekli gelişmeye, üretilen çözümleri etkili bir şekilde kullanmaya ve sunmaya hazırlamak.

Müfredat


Yüksek Lisansda açılan dersler Doktora için de seçilebilir.


Çevre Bilimleri ve Teknolojileri (DK) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2023-2024 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
LÜ-FBE-02 Yüksek Lisans Semineri 0 2 5
Seçmeli 2023-2024 Güz Dönemi Çevre Bilimleri ve Teknolojileri Seçmeli Dersler() 45
LÜ-CBT-06 Adsorpsiyon prosesi ve Çevre Mühendisliği Uygulamaları 3 0 5
LÜ-CBT-19 Alternatif Su Kaynakları Oluşturulması ve Yönetimi 3 0 5
LÜ-CBT-12 Anaerobik Arıtma Prosesleri 3 0 5
LÜ-CBT-08 Atık Sürekliliği ve Geri Kazanma Prosesleri 3 0 5
LÜ-CBT-29 Atmosfer Kimyası, Ozon ve Diğer Fotokimyasal Oktidantların oluşum Mekanizmaları ve Çevresel Etkileri 3 0 5
LÜ-CBT-05 Endüstride Proses Atıksularının Yeniden Kullanımı-Geri Kazanımı 3 0 5
LÜ-CBT-18 Evsel Atıksu ve Gri Atıksuların Geri Kullanımı 3 0 5
LÜ-CBT-11 Karbon Pazarları 3 0 5
LÜ-CBT-15 Katı Atık Depolama Alanları 3 0 5
LÜ-CBT-16 Nehir ve Deniz Sedimentlerin Kirlenmesi ve Islahı 3 0 5
LÜ-CBT-25 Organik Katı Atıkların Uzaklaştırma Yöntemleri 3 0 5
LÜ-CBT-22 Spesifik Kirleticiler II: Taşınımı ve Ölçümü 3 0 5
LÜ-CBT-21 Spesifik Kirleticiler I: Oluşumu 3 0 5
LÜ-CBT-20 Su Arıtımında Nanoteknolojiler 3 0 5
LÜ-CBT-17 Yer altı suyu kirlenmesi ve Islahı 3 0 5
Toplam AKTS: 65
Yıllık Toplam AKTS: 65

Ders & Program Çıktıları Matrisi

LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik
#
11112121
11111111
11111111
11111311
21111111
21111111
11212112
12111312
13111111
11111111
LÜ-FBE-02 Yüksek Lisans Semineri
#
54445555
54445555
54445555
54445555
LÜ-CBT-06 Adsorpsiyon prosesi ve Çevre Mühendisliği Uygulamaları
#
55345544
55345544
55345544
LÜ-CBT-19 Alternatif Su Kaynakları Oluşturulması ve Yönetimi
#
55555555
55555555
55555555
55555555
LÜ-CBT-12 Anaerobik Arıtma Prosesleri
#
32223332
32223332
32223332
32223332
32223332
LÜ-CBT-08 Atık Sürekliliği ve Geri Kazanma Prosesleri
#
44555455
44555455
44555455
44555455
LÜ-CBT-29 Atmosfer Kimyası, Ozon ve Diğer Fotokimyasal Oktidantların oluşum Mekanizmaları ve Çevresel Etkileri
#
4343444
LÜ-CBT-05 Endüstride Proses Atıksularının Yeniden Kullanımı-Geri Kazanımı
#
31323333
31323333
31323333
31323333
31323333
LÜ-CBT-18 Evsel Atıksu ve Gri Atıksuların Geri Kullanımı
#
31144333
31144333
31144333
LÜ-CBT-11 Karbon Pazarları
#
1114111
1114111
LÜ-CBT-15 Katı Atık Depolama Alanları
#
54421234
53412244
53411213
43311232
54311213
LÜ-CBT-16 Nehir ve Deniz Sedimentlerin Kirlenmesi ve Islahı
#
11111111
11111111
11111111
11111111
LÜ-CBT-25 Organik Katı Atıkların Uzaklaştırma Yöntemleri
#
41133343
41133343
LÜ-CBT-22 Spesifik Kirleticiler II: Taşınımı ve Ölçümü
#
14243232
11433334
21224434
LÜ-CBT-21 Spesifik Kirleticiler I: Oluşumu
#
5545554
LÜ-CBT-20 Su Arıtımında Nanoteknolojiler
#
55555555
55555555
55555555
55555555
LÜ-CBT-17 Yer altı suyu kirlenmesi ve Islahı
#
5454453